Anvelope turisme

Anvelopele sunt o componenta importanta a masinii, ele fiind singura legatura pe care masina o are cu asfaltul. Prin urmare, este important ca acestea sa fie in stare buna, sa respecte normele de siguranta, si sa nu fie uzate peste limita lor normala. Un factor important de retinut in special, il reprezinta sezonul anvelopelor. Trebuie sa aveti montate anvelope pe masina in concordanta cu sezonul de afara, pentru ca acestea sa ofere o performanta optima si sa conduceti in siguranta.

Anvelopele se impart in 3 categorii majore:

Anvelope vara

Dupa topirea zapezii si cresterii temperaturilor in termometre apare problema inlocuirii anvelopelor de iarna cu cele destinate sezonului cald. Legea nu prevede acest lucru, permitand utilizarea anvelopelor de iarna pe timp de vara, insa AnvelopeMAG nu va sfatuieste sa urmati aceasta practica pentru ca:

  • Amestecul de cauciuc din componenta anvelopelor de iarna ii ofera acesteia o textura mai moale decat la anvelopele vara, fiind aderente pe carosabil acoperit cu gheata sau cu zapada. In acelasi timp, anvelopele vara sunt proiectate pentru a avea performante optime si pentru a manifesta o uzura controlata in momentul utilizatii pe timpul anotimpului cald.

  • Temperatura influenteaza puternic comportamentul unei anvelope. Astfel, anvelopele de iarna, utilizate vara si la viteze ridicate, se vor incalzi mult mai repede decat la anvelope vara, concepute si fabricate in special pentru aceasta perioada a anului. In plus, pe langa uzura mult mai accelerata, rularea cu o anvelopa fierbinte este destul de periculoasa.

  • Uzura este de asemenea un factor semnificativ. Utilizare in conditii de vara, anvelopele de iarna se vor uza foarte repede si neuniform, scazandu-le astfel semnificativ durata de viata. Anvelopele de vara au un design special ce le permite sa ofere un randament kilometric foarte bun, chiar daca sunt utilizate la temperaturi foarte ridicate.
  • Zgomotul cauzat de anvelopele de vara este semnificativ mai scazut decat in cazul rularii cu anvelopele de iarna. Datorita profilului cu un design mai slick, anvelopele de vara vor oferi un confort sonor mult mai bun, comparativ cu anvelopele de iarna si profilul lor cu design agresiv.

  • Rezistenta la rulare la anvelopele de vara este una mult mai scazuta, fapt ce ajuta la obtinerea unui consum de carburant imbunatatit. Astfel, pe langa economiile de carburant, veti contribui si la protejarea mediului inconjurator, un consum scazut de combustibil ducand si la emisii mai scazute de CO2.

 

Anvelope de iarna

 

anvelope iarna

De ce este nevoie de anvelope de iarna?

Atunci cand mercurul din termometre coboara sub valoarea de 7 grade Celsius, performanta anvelopelor de iarna se diminueaza, acestea devenind rigide si neaderente. Din acest motiv este necesara utilizarea anvelopelor de iarna, care au rolul de a asigura masinii dvs aderenta optima, atat la franare cat si la accelerare si pentru o tinuta de drum cat mai sigura.

In general, este recomandata montarea anvelopelor de iarna din noiembrie pana in martie. Totusi, daca zapezile apar mai devreme, persista mai mult sau planuiti sa circulati in zone inzapezite pentru perioade indelungate, montarea anvelopelor de iarna ramane o optiune corecta.

Cu atat mai mult, soferii care utilizeaza masina in zone geografie in care iernile sunt severe trebuie sa urmeze aceasta recomandare. Mai mult decat atat, in tot mai multe tari europene (inclusiv in Romania) legea prevede echiparea cu anvelope de iarna a masinilor care circula pe un drum acoperit cu zapada, indiferent de perioada calendaristica.

Este foarte important ca anvelopele de iarna sa fie intr-o stare buna, deoarece o anvelopa de iarna uzata nu va fi eficienta pe zapada sau pe gheata. AnvelopeMag recomanda sa fie montate anvelope de iarna pe toate cele 4 roti ale automobilului, pentru a putea beneficia de aderenta optima, iar acestea sa fie inlocuite atunci cand adancimea benzii de rulare scade sub limita legala.

Tinuta de drum

In momentul in care se inregistreaza o temperatura mai mica de 7 grade Celsius, cauciucul din componenta anvelopelor de vara devine foarte rigid si nu mai este capabil sa asigure perormantele pentru care au fost concepute, iar tinuta de drum a masinii este afecata considerabil.

Anvelopele de iarna sunt fabricate dintr-un cauciuc special proiectat pentru a face fata rigorilor sezonului, avand proprietatea de a ramane flexibile si la temperaturi de sub 7 grade Celsius. Astfel, acestea isi vor putea pastra mare parte din performante si va vor ajuta sa circulati in confort si siguranta.

Motricitate si franare

Profilul benzii de rulare a anvelopelor de iarna prezinta multiuple lamele menite sa confere aderenta sporita pe zapada sau pe gheata, reducand astfel distantele de franare. Totodata, anvelopele de iarna ofera o tractiune imbunatatita in conditii de zapada sau polei, chiar si pentru autovehiculele mai grele, precum autoutilitarele sau SUV-urile.

Siguranta

Chiar daca masina este dotata cu o serie de sisteme electronice menite sa ajute un sofat in siguranta (ABS, ASR, ESP etc), acestea devin aproape ineficiente in conditii grele de iarna, in cazul in care automobilul nu este echipat corespunzator, cu anvelope de iarna.

Iniferent de conditiile meteo (ploaie, lapovita, zapada, gteata etc) anvelopele de iarna permit un sofat in conditii de siguranta.

Aspectul unei anvelope de iarna

O anvelopa de iarna difera fata de o anvelopa de vara prin densitatea cauciucului din care este fabricata, astfel: anvelopele de iarna au in componenta un cauciuc care nu se intareste la temperaturi scazute si prin urmare vor oferi vehiculului o adererenta sporita.

Anvelopele de iarna contin un numar mai mare de lamele, iar tractiunea aestora va fi, de asemenea imbunatatita, in comparatie cu o anvelopele de vara.

anvelope iarna

Totodata, anvelopa de iarna are pe banda de rulare santuri mai largi si mai adanci, lucru care permite evacuarea mult mai rapida a apei, noroiului si a zapezi.

Lanturile – cand este necesar sa fie folosite?

Lanturile au scopul de a patrunde in stratul de zapada de pe carosabil si de a impiedica acumularea acesteia pe anvelopa, lucru care creste nivelul tractiunii masinii. Echiparea vehiculului cu anvelope de iarna poate limita in proportie de 99% necesitatea utilizarii lanturilor pentru zapada. In plus, utilizarea acestora este permisa doar pe drumuri acoperite cu zapada si pe drumurile pe care este precizat in mod expres acest lucru.

Atentie!

  • Nu este recomandata depasirea vitezei de 25 km/h atunci cand rulati cu lanturile de zapada montate pe anvelope.

  • In absenta zapezii de pe carosabil, lanturile trebuie demontate de pe anvelopa, in caz contrar, rularea pe asfalt cu lanturi montate va duce la avarierea rotii (janta, anvelopa) sau a vehiculului (directie, suspensie etc).

  • Alternativa pentru lanturile clasice, de metal, este utilizarea unui lant textil – recomandat cu in special masinilor cu un pasaj ingust al rotilor.

anvelope iarna

Anvelope all season

 

Anvelopele all season reprezinta un mixt intre anvelopele de iarna, care au in componenta cauciuc mai moale, fiind aderente la temperaturi scazute, iar profilul benzii de rulare continand caneluri si striatii mai adanci, fapt care sporeste aderenta pe zapada si ajuta la evacuarea apei si anvelopele de vara care nu pot fi folosite in conditii optime la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius deoarece cauciucul din componenta lor devine rigid.

In Europa, aceste anvelope all season castiga din ce in ce mai mult teren, fiind utilizate de persoanele care traiesc in zone cu ierni mai blande, fara evenimente meteo extreme, sau de catre persoanele care nu circula foarte mult cu automobilul.

anveope vara anvelope iarna

Avantajele si dezavantajele anvelopelor all-season

  • Avantaje

Punctul forte al anvelopelor all-season este acela ca ele reprezinta un compromis bun intre achizitia anvelopelor destinate utilizarii vara sau iarna.

Putem spune ca anvelopele all-season sunt mai performante pe timp de vara in comparatie cu anvelopele de iarna folosite in acelasi sezon si totodata sunt mai performante iarna decat anvelopele de vara folosite in anotimpul rece. In plus, anvelopele all-season sunt marcate, conform prevederilor Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31.03.1992, referitor la anvelopele autovemobilelor si ale remorcilor acestora, cu inscriptia M+S, fapt ce le face sa poata fi folosite LEGAL pe drumurile acoperite cu gheata sau zapada.

Un alt avantaj il constituie faptul ca aceste anvelope all season reprezinta o solutie mai ieftina, fiind suficient un singur set care va folosit pe tot parcursul anului, in detrimentul a 2 seturi destinate fiecarui sezon (economisiti astfel timp si bani care ar fi fost pierduri la serive cu schimbarea cauciucurilor) .

  • Dezavantaje

Un dezavantaj important al anvelopelor all-season este faptul ca acestea nu sunt la fel de performante in timpul sezonului rece, precum anvelopele de iarna, care sunt mult mai aderente in viraje si oferind tractiune si franare superioara in conditii de carosabil acoperit cu zapada sau cu gheata. De asemenea, anvelopele all-season nu ofera acelasi nivel de performanta vara precum anvelopele destinate strict acestui sezon, care sunt mai silentioase, mai adererente atat pe carosabil umed, cat si pe carosabil uscat.

Un alt dezavantaj este reprezentat de faptul ca oferta si gama de anvelope all-season este destul de redusa, iar producatorii de anvelope premium nu au in oferta lor anvelope all season pentru toate dimensiunile si pentru toti indicii.

In concluzie, anvelopele all-season pot fi considerate o alegere buna pentru cei care accepta compromisul intre performantele oferite de anvelopele specializate si pretul mai redus pentru echiparea masinii cu anvelope pentru toate sezoanele. Totusi, trebuie sa precizam faptul ca alternarea anvelopelor iarna/vara va ramane alegerea cea mai performanta, deoarece utilizatorul va beneficia in totalitate de siguranta si performantele oferite de o anvelopa specializata.

Share Button

Theme by Anders Norén

 
Acest site foloseste cookies, continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla detalii