Anvelope Iarna, Despre Anvelope, Utile Anvelope

Anvelopele M+S, 3PMSF – explicatii

3pmsf pe anvelopa

Este recomandat ca pregatirile pentru sezonul de iarna sa se faca din timp. Alegerea unor anvelope adecvate poate sa solicite un timp indelungat de informare. In articolul de mai jos,  „Anvelopele M+S, 3PMSF – explicatii”, va precizam criteriile de avut in vedere atunci cand cautati un model optim de anvelopa. O sa explicam ce reprezinta marcajele M+S si 3PMSF si ce valoare de siguranta reprezinta aceste simboluri.

Diferentierea intre modelele de anvelope pentru diferite sezoane a reprezentat intotdeauna o problema pentru multi conducatori auto. Insa incepand cu anul 2012 situatia s-a mai ameliorat, atunci cand Uniunea europeana si ONU au adoptat o reglementare comuna referitoare la marcajele de iarna ce se aplica anvelopelor destinate sezonului rece.

S-a constatat de asemenea faptul ca inca numerosi soferi nu stiu sa interpreteze foarte bine marcajele de iarna si sa concluzioneze daca acestea sunt adecvate sau nu sezonului de iarna.

Cum recunoastem o anvelopa de iarna?

Anvelopele de iarna trebuie sa garanteze o siguranta optima, chiar si in cele mai dificile conditii de iarna, cu gheata si zapada pe carosabil. Este importanta sa avem o aderenta buna si sa se poata mentine traiectoria, in special in viraje, si in acelasi timp franarea in conditiile dificile de iarna. Stoparea unui vehicul aflat in miscare este parametrul cel mai important ce defineste calitatea anvelopei de iarna.

Un cauciuc M+S va putea face fata tuturor conditiilor de iarna?

Raspuns: nu obligatoriu

Atunci, ce reprezinta marcajul M+S de pe o anvelopa? Semnificatia este in limba engleza si se traduce „Mud + Snow” respectiv noroi si zapada si reprezinta doar declaratia unui producator de anvelope ca produsul sau are performante ceva mai bune pe un drum inzapezit, comparativ cu o anvelopa obisnuita. Iar aceasta generalitate poate induce in eroare.

Atunci cand achizitionati anvelope de iarna, trebuie sa va amintiti ca simbolul M+S este prezent pe toate cauciucurile de iarna, dar nu toate anvelopele ce au acest marcaj inseamna ca sunt cele mai adecvate pentru sezonul rece (conform imaginii de mai jos).

placinta-anvelope-ms-iarna-3pmsf

Acest marcaj M+S se poate intalni si pe anumite anvelope all season. In acelasi timp M+S este utilizat si pe modele de anvelope destinate pietei americane, chiar si in conditiile in care acestea nu corespund in nici un caz unei conduceri iarna!

In principiu, anvelopele M+S sunt fabricate dintr-un amestec de compus de siliciu si cauciuc si o namda de rulare pe care sunt dispuse un numar mare de caneluri si incizii, cu scopul uneai aderente cat mai bune pe drum inzapezit. Din pacate insa, performantele unei anvelope de iarna nu sunt omologate si validate pe criterii de testare comune tuturor fabricantilor si astfel calitatile reale ale acestora pot fi discutabile.

Performantele unei anvelope de iarna depind exclusiv doar de parerea fabricantului? Ce reprezinta 3PMSF?

Pentru toti conducatorii auto, marcajul 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) a fost creat pentru a fi recunoscut cu usurinta si reprezinta un fulg de zapada pe fondul unui munte cu 3 varfuri. Acest marcaj este singurul care confirma proprietatile reale  de iarna a unei anvelope, catalogata ca fiind cauciuc de iarna. Modelele de anvelope iarna care prezinta pe flanc acest marcaj sunt adaptate conditiilor atmosferice dificile din sezonul rece si isi pastreaza calitatile si performantele chiar si la temperaturi negative. Acest marcaj 3PMSF este standardizat si controlat de catre autoritatile Uniunii Europene si garanteaza ca anvelopa respectiva a fost validata in urma unor teste exigente si riguroase care corespund utilizarii in conditii severe de iarna.

simbol 3pmsf

Nota bene : Poate va intrebati de ce in acest articol facem o diferenta intre « anvelope pentru conditii de iarna dificila (3PMSF)» si « anvelope de iarna (M+S)» …

Respectiv, deoarece marcajul 3PMSF se poate intalni nu doar pe flancul cauciucurilor de iarna, dar si pe anumite modele de anvelope all season care raspund astfel exigentelor specifice aderentei pe zapada.

Referitor la legislatia de echipare a autovehiculului cu anvelope de iarna, in numeroase tari europene exista deja o reglementare in acest sens iar pentru a evita situatii neplacute este foarte recomandat sa verificati in care dintre aceste tari este obligatorie prezenta anvelope de iarna pe masina si in ce perioada a anului.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca producatorul astfel incat anvelopele sale sa aiba dreptul la marcajul 3PMSF ?

Testul ISO, in acest sens, comportamentul si cum reactioneaza o anvelopa de iarna pe un carosabil inzapezit sau cu polei. Astfel, testul compara anvelopa respectivului fabricant, cu o anvelopa de referinta iar rezultatul anvelopei testate trebuie sa fie superior cu cel putin 25% fata de anvelopa de referinta. Si aceste rezultate trebuie sa fie obtinute in cel putin sase incercari din zece.

In ce conditii anvelopele sunt tetate?

Testarea trebuie efectuata pe o pista relativ plata si acoperita de zapada compactata, cu o panta de maxim 2 grade si cu o lungime si latime adecvata testarii. Stratul de zapada trebuie sa fie format din :

  • un strat inferior ce are o grosime minima de 3 cm
  • un strat superior cu o grosime de cca. 2 cm

Pe durata testului, temperatura aerului la 1 metru inaltime de sol ar trebuie sa fie cuprinsa intre -2°C si -15°C, iar temperatura zapezii, masurata la o adancime de cca 1 cm, ar trebuie sa fie intre 4°C si 15°C. De preferinta, de evitat vanturile puternice, expunerea la soare si schimbarile de umiditate in timpul probelor de testare.

Bineinteles, doar anvelopele ce au trecut testele pot obtine certificarea 3PMSF marcata pe flanc si sa fie desemnata ca anvelopa de iarna destinata conditiilor cele mai dificile intalnite in sezonul rece.

Cum interpretam rezultatele testului ?

O anvelopa nu poate fi considerata adecvata pentru o utilizare in conditii de ierni cu zapezi abundente, decat daca dovedeste o aderenta pe zapada superioara anvelopei de refeinta din test.

indice-aderenta-pe-zapada

Indicele de aderenta poate fi determinat prin metoda de evaluare a tractiunii pe zapada. In acest caz, anvelopa trebuie sa ajunga la un indice de 1.10 ceea ce reprezinta plus 10% raportat la anvelopa de referinta.

Din pacate, rezultatele acestor testari specific conditiilor de iarna, nu sunt comunicate in mod public si prin urmare nu se poate sti care modele de anvelope iarna au obtinut respectiva omologare. Ne putem face o opinie despre performantele diverselor modele de cauciucuri iarna, doar in urma testelor efectuate si rezultatelor publicate de organismele si revistele auto de specialitate.

Anvelopele M+S au un scop oarecum diferit de cel al anvelopelor destinate cu adevarat utilizarii in conditii de iarna. Astfel, trebuie sa se urmareasca prezenta pe flancul anvelopei a simbolului cu 3 piscuri ce inconjoara un fulg de zapada. Doar acest simbol ce reprezinta omologarea 3PMSF garanteaza ca anvelopa respectiva este adaptata conditiilor severe de pe timpul iernii.

In consecinta, ce anvelope de iarna se recomanda pentru a fi cumparate ?

Daca doriti sa rulati cu incredere si o siguranta sporita pe zapada si in conditii de temperaturi scazute, va trebui sa alegeti anvelope cu logo marcajului 3PMSF.

De regula, la momentul actual, toate anvelopele de iarna si chiar anumite modele de anvelope all season premium (precum de marca Goodyear, Kleber, Continental, Michelin) care sunt comercializate in Europa, prezinta pe flanc ambele marcaje, respectiv M+S si 3PMSF.

Exceptii la cele de mai sus, se pot intalni la modele de anvelope M+S destinate pietei americane, precum si la anvelope de marci necunoscute produse in Asia – fac exceptie fac marcile asiatice de notorietate si calitate buna, in acelasi timp. Acest marcaj 3PMSF nu se regaseste la anvelope mai vechi de 10 ani, dar nu se recomanda aceste categorii precum anvelope bune de iarna.

Ne puteti vizita pe AnvelopeMAG.ro pentru oferta completa de anvelope iarna si anvelope all-season, dar si jante si alte accesorii.

Pentru alte articole si stiri legate de domeniul anvelopelor si jantelor nu ezitati sa urmariti in continuare blog.anvelopemag.ro

 
Acest site foloseste cookies, continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla detalii