Cum si de ce se rotesc anvelopele unei masini?
La AnvelopeMAG.ro, ne place sa oferim cele mai bune sfaturi despre achizitionarea si intretinerea anvelopelor. Aceasta va va permite sa va bucurati de ele pentru o perioada mai indelungata, fiind benefic atat pentru buzunarul dumneavoastra, cat si pentru mediu. Intre sfaturile noastre, exista unul care ridica intrebari – cum sa rotiti anvelopele. Multi nu stiu daca este o simpla zicala sau un procedeu real. Asa ca astazi va vom explica totul despre acest aspect!
De ce ar trebui sa va rotiti anvelopele?
Rotirea anvelopelor este cruciala pentru mentinerea in buna stare a rotilor masinii pe o perioada mai lunga. Importanta acestui aspect poate fi impartita in patru factori fundamentali:
1. Distributia uniforma a uzurii
Exista doi factori care duc la o uzura inegala a rotilor de pe aceeasi axa: greutatea si directia. Rotirea ajuta la obtinerea unei uzuri mai uniforme, prelungind astfel viata anvelopelor.
2. Performanta si siguranta imbunatatite
Rotirea anvelopelor imbunatateste performanta masinii, asigurand o aderenta uniforma pe toate rotile. Acest lucru contribuie la o conducere mai sigura, in special in conditii dificile!
3. Economii pe termen lung
Prin rotirea anvelopelor si distribuirea uniforma a uzurii, se evita uzura inegala. Astfel, nu va fi necesar sa achizitionati un set nou de anvelope si veti economisi bani pe termen lung.
4. Reducerea productiei de deseuri
Prelungirea duratei de viata a anvelopelor prin rotatie inseamna o productie mai mica de deseuri, un aspect important in contextul actual, in care protejarea mediului este esentiala.
Cum sa rotiti anvelopele in functie de tipul de tractiune?
Schema de rotatie depinde de tipul de tractiune al masinii, asa ca este indicat sa consultati manualul tehnic al vehiculului pentru informatii precise.
Tractiune pe rotile din fata
In cazul acestui tip, cel mai intalnit, anvelopele din spate sunt mutate in fata, schimbandu-le pozitia. Cu alte cuvinte, anvelopa spate dreapta este mutata in fata stanga, iar anvelopa spate stanga este mutata in spatele drept. Rotile din fata raman pe aceeasi axa cand sunt mutate pe puntea din spate.
Tractiune pe rotile din spate
Pentru vehiculele cu tractiune pe rotile din spate, se efectueaza aceeasi operatie, dar in sens invers. Anvelopele spate sunt mutate spre puntea din fata, pastrandu-si pozitia initiala, fie ca este vorba despre partea dreapta sau stanga. Rotile din fata sunt mutate inapoi, schimbandu-si pozitia de la stanga la dreapta.
Tractiune integrala
In cazul masinilor cu tractiune integrala, rotatia se face in forma de X. Asta inseamna ca anvelopa stanga din spate se deplaseaza inainte spre dreapta si anvelopa din spate dreapta se deplaseaza inainte spre stanga.
Cat de des sa rotiti anvelopele?
De regula, profesionistii recomanda o rotatie la fiecare 10.000 km pentru a asigura o uzura uniforma si pentru a prelungi durata de viata a anvelopelor.
Instrumente necesare pentru rotatia anvelopelor vehiculului
Odata ce decideti ca schimbarea anvelopelor este o idee buna, este important sa aveti la indemana uneltele necesare:
- Cric hidraulic sau cric tip foarfeca
- Blocatoare de roti
- Cheie potrivita pentru piulitele rotilor
- Manualul vehiculului pentru informatii precise
- Manometru de presiune pentru anvelope
- Manusi de lucru si perna pentru genunchi (optionale, dar utile)
- Lanterna pentru o inspectie vizuala a anvelopelor
Pasi de urmat pentru rotatia anvelopelor
Avand toate uneltele la indemana, urmati acesti pasi:
- Ridicati masina cu cricul.
- Scoateti anvelopele si mutati-le conform schemei recomandate.
- Montati noile anvelope.
- Verificati si reglati presiunea in anvelope.
- Testati masina pentru a va asigura ca totul este in ordine.
Acum sunteti familiarizat cu importanta si procedura corecta pentru rotatia anvelopelor. Desi nu este un proces complicat, este esential pentru siguranta vehiculului. Daca aveti orice indoiala, este recomandat sa apelati la un service profesionist.